Kontakt

liebau.lubawka@gmail.com

Zegar

Pogoda w Lubawce

Kalendarz

Radio

*****

*****

*****

*****

*****

Przydatne Linki

STOLUX - producent mebli na wymiar , kuchnie itp. ,jesteś zainteresowany proszę o kontakt Tel: 781 145 609

     Stolux meble na wymiar

                 L U B A W K A

Oryginalne klucze do Gier

Oryginalne klucze  Windows

Oryginalne klucze  Office

HELENA - Kompleksowe Usługi Pogrzebowe Całodobowe, Lubawka Tel: 667 085 908

HELENA - Kompleksowe Usługi Pogrzebowe Całodobowe, Lubawka

STOLUX - producent mebli na wymiar , kuchnie itp. ,jesteś zainteresowany proszę o kontakt Tel: 781 145 609

      Stolux meble na wymiar

                 L U B A W K A

 

 

Samoloty w Lubawce 1910 .


LIEBAU  1910 - Igo Etrich założył szkołę pilotów, a także zbudował

 

zakłady lotnicze na terenie Liebau ( dzisiaj Lubawka woj.dolnośląskie ) .

Igo Etrich , konstruktor samolotu ”Taube” (gołąb).

Austriacki pionier lotnictwa Igo Etrich po 6 latach prac naukowych i eksperymentów zbudował w warsztacie w Wiener Neustadt samolot ”Taube” (gołąb). Samolot został zaprojektowany w 1910 r. Prototyp został oblatany 30.04.1910 r. Samolot Etrich-Rumpler "Taube" był jednosilnikowym jednopłatem drewnianej konstrukcji. Kadłub stanowiła drewniana kratownica częściowo pokryta płótnem. Skrzydła drewniane kryte płótnem. Statecznik poziomy kryty płótnem. Statecznik pionowy z rur kryty płótnem. Załogę samolotu Etrich-Rumpler "Taube" stanowił pilot.


Zakłady lotnicze w Liebau ( dzisiaj LUBAWKA ) 1910.

Mały warsztat w Wiener Neustadt stał się za ciasny, w związku z tym Igo Etrich założył w Liebau (dziś Lubawka na Dolnym Śląsku) szkołę pilotów, a także zbudował zakłady lotnicze (1910 r.) Etrich Flieger Werke GmbH, w których był głównym konstruktorem. W okresie I wojny światowej w zakładach tych produkowano samoloty dla armii austro-węgierskiej w wersjach A.I ”Taube” (1912 r.) i A.II ”Taube” (także z 1912 r.). Wg [3] Igo Etrich zakończył prace nad rozwijaniem tej konstrukcji w 1913 r. i ta ostatnia wersja była najdoskonalszą odmianą tych samolotów. Na samolotach ”Taube” wykonano wiele przelotów, uczestniczono w zawodach lotniczych, ustanawiano rekordy. Produkcję samolotów ”Taube” podjęła również austriacka firma Lohner- oznaczane były czasem jako Lohner ”Taube”.

Zakłady lotnicze w Liebau ( dzisiaj LUBAWKA ) 1910.

Samolot Etrich II Taube z pilotem Friedrichem na lądowisku w Lubawce. Był to jednopłatowy jednosilnikowy dwumiejscowy górnopłat, wyróżniający się skrzydłami i usterzeniem poziomym o charakterystycznym kształcie, przypominającym ptaka w locie. Mało kto wie, ale w Lubawce istniała jedna z pierwszych w Europie fabryk samolotów – Etrich Taube (Gołębica), założona w roku 1910 przez Igo Etricha z pobliskiego czeskiego Trutnova. Był to pionier lotnictwa znany w całej Europie (niemieckie samoloty typu Taube w 1914 roku dokonywały pierwszych w historii wojny powietrznej nalotów na Francję i Anglię).


Zakłady lotnicze w Liebau ( dzisiaj LUBAWKA ) 1910.

Na zdjęciu samolot NV-3 Taube na którym dokonano pierwszego lotu nad Karkonoszami.Samolot budowany w Liebau - Lubawce . Samolot Etrich-Rumpler "Taube" był jednosilnikowym jednopłatem drewnianej konstrukcji. Kadłub stanowiła drewniana kratownica częściowo pokryta płótnem. Skrzydła drewniane kryte płótnem. Statecznik poziomy kryty płótnem. Statecznik pionowy z rur kryty płótnem.


Polski szybowiec szkolny produkowany między innymi w Lubawce    ( woj. dolnośląskie ) 1948 - 1955 .

Szybowiec szkolny IS-3 ABC SP-1697 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Szybowiec szkolny IS-3 ABC SP-1697 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Polski szybowiec szkolny produkowany w Lubawce 1948-1955.

 

Szybowiec IS-3 ABC był pierwszym polskim szybowcem szkolnym skonstruowanym po wojnie. Został zaprojektowany w Instytucie Szybownictwa pod kierunkiem inż. inż. Rudolfa Matza i inż. Romana Zatwarnickiego. Ponieważ w Polsce brakowało na sportowych lotniskach hangarów, wstępne ustalenia zakładały możliwość demontażu szybowca dla lepszego wykorzystania powierzchni hangarowej bez naruszania jego geometrii po ponownym montażu. Miała to byc konstrukcja przystosowana do lotów za wyciągarką, samolotem i startu z lin gumowych, w układzie zastrzałowego górnopłata z kratowym kadłubem, wzorowana na niemieckim SG-38 i przedwojennym szybowcu Wrona, a służyć miała szkoleniu pilotów do kategorii A i B.

 

Szybowiec szkolny IS-3 "ABC ter" z kabinką.
Szybowiec szkolny IS-3 "ABC ter" z kabinką.
Polski szybowiec szkolny produkowany w Lubawce 1948-1955.

 

Produkcję wersji seryjnej oznaczonej IS-3 ABC bis podjęto w Instytucie Szybownictwa, a wprowadzone zmiany obejmowały zmiany technologiczne upraszczające konstrukcję wielu elementów i zastąpienie gumowego kółka transportowego metalowym. Zbudowano 24 egz., pierwszy z nich został oblatany we wrześniu 1948 r. Produkcję następnej serii 50 szybowców przeniesiono do Warsztatów w Lubawce , a egzemplarze tam wyprodukowane nosiły oznaczenie Lub-1 ABC bis. W 1951 r. w powstałym w międzyczasie Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym wykonano odejmowaną kabinkę osłaniającą pilota, w kwietniu 1951r. wykonano badania w locie mające określić jej wpływ na własności pilotażowe. Próby wykazały konieczność wzmocnienia owiewki, lecz szybowiec wyraźnie zyskiwał, zwłaszcza w ślizgach. Wyprodukowano niewielką serię kabinek wykorzystując je w czasie lotów szkolnych w aeroklubach. Duże zapotrzebowanie na szybowce szkolne spowodowało, że w warsztatach w Lubawce uruchomiono produkcję kolejnej serii (30 egz.) wersji IS-3 ABC ter, różniącej się od dotychczasowych ABC nieskładanymi skrzydłami i stałym usterzeniem. Pierwszy egzemplarz oblatano we wrześniu 1950 r.

 

LUBAWKA © 2013-2014                                                     Copyright © radziej

 



About | Privacy Policy | Cookie Policy | Sitemap
Copyright © radziej 2013